Behandel een ander niet zoals jezelf

Updated: May 26

Ja, je leest het goed. Behandel een ander NIET zoals je zelf behandeld wilt worden. Hoezo niet? Vraag je je hoogstwaarschijnlijk af. Je leerde immers tijdens je opvoeding dat je dat juist WEL moet doen. Hoe zit dat dan? Nou we zijn inmiddels decennia en vele studies en onderzoeken verder. En deze hebben aangetoond dat als je een ander behandeld zoals je dat zelf wilt, dat je dan vaak mis zit. Iedereen heeft namelijk een eigen type gedrag. En deze bepaalt hoe je bij voorkeur communiceert met anderen. Privé en zakelijk. Als je zonder te luisteren en te reflecteren jouw eigen stijl op een ander plakt, is de kans bijzonder klein dat je succesvol bent. Beter kan je onderzoeken wat je eigen stijl is en die van een ander. Je kan dan je eigen sterke punten en de situatie bij elkaar brengen. Met resultaat als gevolg!


DISC

Om je hier verder mee te helpen, vertel ik je graag wat meer over het DISC-model. Dit is een model met twee assen: verticaal extravert-introvert en horizontaal taakgericht-mensgericht. Hierdoor ontstaan vier kwadranten: Dominant, Invloedrijk, Stabiel en Consciëntieus. De eerste letters van de namen van de kwadranten, vormen de naam van dit model: DISC. Zie het model hieronder. DISC is een internationaal bekend en veelgebruikt model om menselijk gedrag en communicatie te verklaren. Uit studies komt naar voren dat 80% van het menselijke gedrag afkomstig is uit een combinatie van twee kleuren kwadranten, 5% uit één dominante kleur en de rest (15%) uit een combinatie van drie of meer kleuren. Conclusie: in 85% van de gevallen kan je door goed te luisteren en vragen te stellen erachter komen welke hooguit twee voorkeursstijlen iemand heeft. En hier dus rekening mee houden in je gedrag en communicatie met die ander.





Wat betekent dat voor jou?

Heb je regelmatig klantcontact, ben je leidinggevende of werk je intensief samen met een groep mensen? Dan kan het DISC-model je enorm helpen. Om iemand te begrijpen, mee te krijgen en zo je doel te bereiken. Wil je dit voor elkaar krijgen? Dan is het zaak dat je iemand zijn/haar voorkeursstijl(en) achterhaalt. En diegene behandelt zoals hij/zij zelf behandeld wilt worden. Klinkt logisch, toch?


Wat dus niet logisch is, is om een ander puur en alleen te behandelen vanuit je eigen behoefte en gedrag. Je kan dan slechts in twee situaties succesvol zijn. De eerste is door continu alleen te zijn. Zakelijk en privé. Jij en jezelf hebben dezelfde behoefte en dat sluit naadloos op elkaar aan. Je zit jezelf niet in de weg en je hoeft geen moeite te doen om op zoek te gaan naar hoe je een ander voor je kan winnen. De andere situatie is om op zoek te gaan naar enkel kopieën van jezelf. Je kijkt nu voortdurend in een spiegel van je eigen gedrag en communicatie. Succes gegarandeerd.


Zelftest

In alle andere gevallen: verdiep je in het DISC model en onderzoek je eigen voorkeur en die van jouw klant/ collega/ werknemer. Gebruik hiervoor deze DISC zelftest. Misschien krijg je je omgeving zelfs ook zover om deze in te vullen. Met de kennis over jouw eigen sterke punten en de overeenkomsten met de ander, kan je situaties voortaan naar je hand zetten. En boek je gegarandeerd meer resultaat in de samenwerking!


Dat lukt me niet zonder hulp

Wil je ook een verbeterslag maken in jullie communicatie met klanten of onderling in het team?

Ik help je graag groeien!

Ben je benieuwd naar wat ik voor jou kan betekenen of geïnteresseerd in een samenwerking?

Contact me via welkom@marijereniers.nl of 06 41 07 62 10.


Graag tot snel,

Marije Reniers

Trainer en coach voor het assurantiekantoor


PS: Ik deel elke laatste woensdag van de maand tips over het groeien in identiteit, klantvaardigheden en resultaten voor het assurantiekantoor. Wil je die ontvangen? Schrijf je nu in via deze link.



  • White LinkedIn Icon