De kracht van een koers

Updated: Apr 19

‘Ik wil meer grip op zaken’, hoor ik assurantieondernemers vaak zeggen. Inmiddels weet ik wat dit betekent. Er is behoefte aan meer invloed op het gedrag van medewerkers, op financiële resultaten of de toekomst van het kantoor. Want die is er niet. Of in ieder geval onvoldoende. Leid ik af uit deze uitspraak. De oplossing hiervoor? Om weer grip op mensen, cijfers en de toekomst te krijgen? Koers bepalen. Waaronder het formuleren van een missie en visie voor het kantoor.


Missie of visie?

Hoe zat het ook alweer? Wat komt er als eerste? Een missie of een visie? Elke organisatie heeft een eigen identiteit. Een reden van bestaan. Een missie die beschrijft: 'waar we voor gaan'. Een visie is een toekomstdroom. Vaak van de ondernemer. En beantwoordt de vraag: ’wat willen we in een periode van 5-10 jaar bereiken?’. Zonder visie geen missie. Het één leidt tot het ander. Zonder visie is jouw assurantiekantoor precies hetzelfde als al die anderen. Je onderscheidt je niet. Een sterke missie en visie zijn namelijk niet kopieerbaar. Het bevat de ziel van het kantoor.



Grip op zaken door koers te bepalen

Een missie en visie geven richting aan de koers van het kantoor. Hiermee wordt voor iedereen duidelijk wat je wilt bereiken. Beslissingen worden in dit licht een stuk makkelijker en je krijgt vanzelf grip op zaken. Daarnaast zorgt het ook voor:

1. Houvast in roerige tijden. Bijvoorbeeld bij veel veranderingen of een reorganisatie.

2. Focus en gezamenlijke doelen voor medewerkers.

3. Gemak in het selecteren van leveranciers.

4. Een kapstok voor de communicatie uitingen via social media, de nieuwsbrief, brochures en de website.



Inspiratie

De koers van een ander kan een grote inspiratiebron zijn. Lees daarom mee met een aantal van mijn persoonlijke favorieten.

Zie je wat er hierboven gebeurt?


Een merk krijgt betekenis. Het zet koers uit. Je begrijpt meteen wat er wel en niet past bij Dove, Tony’s Chocolonely en Coolblue. Identiteit en richting gaan hierin hand in hand. En is de eerste stap (terug) naar grip op zaken.


Ik wens jou dat ook toe. Een duidelijke koers voor jouw kantoor.


Dat lukt me niet zonder hulp

Wil je ook een koers bepalen en gaan uitzetten voor jouw kantoor? Met als doel meer grip op mensen, cijfers en de toekomst?

Ik help je graag groeien!

Ben je benieuwd naar wat ik voor jou kan betekenen of geïnteresseerd in een samenwerking?

Contact met me via welkom@marijereniers.nl of 06 41 07 62 10.


Graag tot snel,


Marije Reniers


PS: Ik deel elke laatste woensdag van de maand tips over het groeien in identiteit, klantvaardigheden en resultaten voor het assurantiekantoor. Wil je die ontvangen? Schrijf je nu in via deze link.

  • White LinkedIn Icon