De kracht van taalfouten

Ja, je leest het goed. Achter het maken van taalfouten schuilt een kracht. Tenminste dat vind ik. Want je raadt het al: ik maak er dikwijls één. Mijn meest recente zat in mijn nieuwsbrief van afgelopen maand. Slordig, dacht ik toen ik hem ontdekte. Maar toen ik mijn open- en klik ratio zag, was ik het snel weer vergeten. Blijkbaar vergeeft mijn fanclub me dit en lezen ze gewoon verder. En als mijn lezers me vergeven, doen jouw lezers dit ook. Waarom je dus zo nu en dan een foutje mag maken, lees je hieronder.


80=prachtig

De meest wijze les die ik van mijn businesscoach leerde was: 80 is het nieuwe 100. Als ondernemer wil je niet perfectionistisch zijn in je werk. Dit kost veel te veel tijd. Je moet als ondernemer zoeken waar jouw kansen liggen in de markt en dat betekent -vooral in het begin- veel ballen hoog houden en jongleren. Als je dit perfect wilt doen, krijg je geen bal in de lucht. Laat staan dat je een succesvolle onderneming van de grond krijgt. Dus of het nu een LinkedIn post, een nieuwsbrief, blog of opdrachtbevestiging is, voel de vrijheid van het maken van een schoonheidsfoutje. Dit zorgt er namelijk echt niet voor dat een potentiële klant je afwijst als hij in jouw waarde gelooft. En zo wel: dan is het niet jouw ideale klant.

Zelfverzekerdheid

Er schuilt dus een vorm van zelfverzekerdheid in een taalfout. De persoon die een stuk met een taalfout publiceert is dus zo moedig om het de wereld in te knallen, zonder dat hij er drie paar ogen naar laat kijken. Hier is dus maar één conclusie mogelijk: de schrijver is 100% overtuigd van zijn boodschap. Inmiddels blijkt ook uit onderzoek dat stukken tekst met een taalfout vaker worden gelezen. De lezer signaleert namelijk de taalfout, maar twijfelt aan zijn eigen observatie. Om het zeker te weten, leest hij het betreffende stuk nog minimaal twee keer om zichzelf te overtuigen. En zeg nou zelf: dat is zo slecht nog niet!

Betweters

Natuurlijk weet ik dat ik met dit statement diverse betweters op mijn hals haal. En dat er mensen zijn die het roerend met me oneens zullen zijn. Tegen hen zeg ik: dat mag! En gefeliciteerd met je perfectionisme. Ik ben blij dat ik ervan verlost ben en dat voelt vrij en geeft ruimte. Tegelijkertijd ben ik blij dat jullie er zijn, want door jullie blijft onze taal in stand. En hebben we straks niet allemaal verbasteringen en discussies over hoe het nu wel of niet moet. Dus: keep up the good work!


Klantgericht schrijven


Nu denk je misschien: wat heeft dit statement te maken met mijn missie ‘meer kleur geven aan het zwart-wit imago van de assurantiebranche’. Nou dat zit zo. In de praktijk train en coach ik financieel adviseurs in onder meer klantgericht schrijven. Ik help ze van een afstandelijke, ouderwetse en degelijke schrijfstijl naar een vlotte, persoonlijke en effectieve manier van schrijven. En ervaar veel onzekerheid over het maken van taalfouten. Tegen hen zeg ik: ik weet zeker dat een klant liever een brief in gewone mensentaal mét een taalfout leest, dan een complex afstandelijk schrijven in keurig oud Nederlands.


Ik ben benieuwd hoe jij dit ziet.

Heb je een waardevolle aanvulling of vraag, dan nodig ik je graag uit deze hieronder in de comments achter te laten!


Ik merk dat veranderen en afstand doen van vaste patronen op assurantie- en financieel advieskantoren nog vaak lastig is. Het schrijven en versturen van afstandelijke en ouderwetse brieven is hier een treffend voorbeeld van. Terwijl klanten veel liever een prettig en laagdrempelige brief ontvangen met een duidelijke boodschap.


Het ontwikkelen van adviseurs in Klantgericht schrijven is voor mij een voorbeeld van 'meer kleur' geven aan je kantoor. Waardoor je als kantoor relevant blijft voor klanten en laat zien dat de assurantiebranche geen achterhaalde en stoffige branche is.


Om te controleren of jij meer kleur kunt gebruiken, ontwikkelde ik onderstaande checklist. Doe je voordeel ermee!

Checklist_meer_kleur_assurantiekantoren
.
Download • 1.45MB

Deze blogs zul je ook interessant vinden:


- Cheatsheet Klantgericht schrijven

- Twijfels wegnemen voor Klantgericht schrijven

- Hoe persoonlijker je nieuwsbrief hoe beter

0 comments