De Opstekers van de Pandemie


Kommer en kwel, doffe ellende, verdriet en narigheid. Allemaal gevolgen van de coronacrisis voor veel ondernemers. Maar ook voor werknemers, ouderen, mensen met een zwakke gezondheid en kinderen in moeilijke omstandigheden. En tóch levert de coronacrisis veel van ons ook iets goeds op. Door zaken op een andere manier te bekijken. Het positieve te zien. Ik heb ze getiteld: de Opstekers van de Pandemie. Hieronder neem ik je mee langs vijf zaken die je absoluut wilt meenemen naar het nieuwe normaal.


1. Geen Fixed, maar een Growth mindset

Eén van de befaamde uitspraken van Albert Einstein is: ‘In de kern van moeilijkheden, schuilen mogelijkheden’. En dat is precies de spijker op de kop van een Growth mindset. Hiermee stroop je je mouwen op in tijden van een pandemie en ga je door. Op zoek naar wat wél kan, naar waar de nuance ligt en pas je je aanbod hierop aan. Dit is het tegenovergestelde van een Fixed mindset. Eén die stilstaat, ruimte geeft aan zelfmedelijden en toekijkt hoe niets lukt. Met een Growth mindset wil én kan je groeien, nieuwe dingen leren en probeer je niet langer nieuwe problemen op te lossen met die oude vertrouwde manier van denken.


2. Van Vast naar Flexibel werken

Hoe zat dat bij jou op kantoor anno februari 2020? Mocht je thuiswerken? Kon je `s ochtends even rustig aan doen en je werk `s middags en `s avonds oppakken? Was er begrip als je een ziek kind had en je je werk anders inrichtte? Het verbaasde me keer op keer dat op veel assurantiekantoren nog heel traditionele regels golden. Kan je je dat nu nog voorstellen? Nu moeten we thuiswerken en gaat dat prima. Laten we deze ervaring als een opsteker zien én flexibel werken onderdeel maken van het nieuwe normaal. Vanuit vertrouwen.


3. Van Ouderwets naar Helder Klantgericht schrijven

Meer dan ooit wil je nu dichtbij je klant komen. Het gevoel overbrengen: we zijn er voor je. Maar dat lukt niet met een formeel en ouderwets geschreven mail of brief. Daarmee doe je het vak ook geen recht en blijven klanten financieel advies saai en oninteressant vinden. Helder en klantgericht schrijven doe je door: jij en ik te gebruiken. Jij vraagt iets aan mij en ik maak dat voor jou in orde. Ook houd je je boodschap kort en bondig en begin je met de kern bovenaan. Ten slotte wil je een lach op het gezicht van je klant toveren. Dat is pas écht klantgericht.


4. Behouden is het nieuwe Werven

Nee, dit gaat niet over klanten, maar over personeel. In de assurantiebranche heb je grofweg twee soorten medewerkers. Jong bloed: voegt waarde toe, doet ervaring op én gaat weer weg. En loyale medewerkers met een dienstverband van vijftien jaar of langer. Een succesvol kantoor heeft beide. En zorgt voor kruisbestuiving van kennis en vaardigheden. Om de jongere generatie (langer) te behouden voor het kantoor, is een andere vorm van aansturing nodig. De belangrijkste elementen hierin zijn persoonlijke aandacht, verantwoordelijkheid en ontwikkeling. Herken dit op tijd en geniet in het nieuwe normaal twee jaar langer van de waarde van jong talent. Bedenk bijvoorbeeld nu om bij sommige medewerkers persoonlijk langs te gaan, in plaats van het sturen van een bos bloemen.


5. Van Persoonlijk naar Digitaal netwerken

Netwerken. Dat zit er voorlopig niet in. Maar dat betekent niet dat je geen New business kunt doen. De oplossing hiervoor is simpel: ga digitaal netwerken. Ontmoet je klanten en relaties voortaan actief op Social Media en verrijk hen met waardevolle inzichten. Deze overstap van fysiek naar digitaal netwerken is een must voor jouw New Business. En is nu zowel urgent als belangrijk. Want sprak jij twee maanden terug jouw prospect nog bij de voetbal. Nu zoekt én vindt hij online naar de invulling van zijn behoeftes. Maak dit digitaal netwerken je daarom snel eigen en vindt je flow. Je zult zien dat je straks als een raket gaat als je persoonlijk en digitaal netwerken met elkaar combineert, omdat jouw prospects je al kennen en leuk vinden zodra je ze in real life ontmoet.


Ik wil ook onderscheidend communiceren

Herken je je in 'kansen zien' en wil je ook onderscheidend communiceren met klanten en medewerkers?

Ik help je graag groeien!

Ben je benieuwd naar wat ik voor jou kan betekenen of geïnteresseerd in een samenwerking? Contact me via welkom@marijereniers.nl

of 06 - 41 07 62 10.


Graag tot snel,

Marije Reniers

Trainer en Coach voor het Assurantiekantoor


PS: Ik deel elke laatste woensdag van de maand tips over het groeien in identiteit, klantvaardigheden en resultaten voor het assurantiekantoor. Wil je die ontvangen? Schrijf je nu in via deze link.

  • White LinkedIn Icon