Drie effectieve toekomst strategieën

Heb jij wel eens overwogen om het bijltje erbij neer te gooien? Om te stoppen? En om je portefeuille te verkopen aan één van die grote jongens uit de AM top 10? Natuurlijk! Wie niet? Want na jaren hard werken een mooie zak met geld ontvangen, geeft rust en vrijheid. Maar wat als je nog niet zover bent? En je het heilige vuur van ondernemen en klanten helpen nog voelt? Laat me je dan verrijken met drie effectieve toekomst strategieën, waardoor je in de aankomende 5 jaar ook nog plezier en waarde hebt.


1. Laat hoopmarketing los en ga aan de slag met je unieke waarde

Veel assurantiekantoren zijn óf te bescheiden óf hebben te weinig focus. Hierdoor maken zij niet zichtbaar waar én voor wie ze staan. Ze hopen dat nieuwe klanten binnendruppelen door bestaande klanten die zij goed hebben geholpen. Bijvoorbeeld bij schade. Of door een moeilijk verzekerbaar risico onder te brengen. Maar dit is hoopmarketing en niet de realiteit. De praktijk is namelijk dat klanten niet overstappen na één positief verhaal. Maar een klantreis doorlopen die uit meerdere keren contact bestaat. Deze reis verloopt van ‘leren kennen’, naar ‘leuk vinden’ via ‘vertrouwen’, 'proberen’ naar 'aankopen'. En omvat gemiddeld acht keer klantcontact. Zet daarom als toekomstgericht assurantiekantoor jouw unieke waarde duidelijk in de etalage en verpak dit in meerdere concrete boodschappen. Pas dan bereik je nieuwe klanten en komen ze binnendruppelen.


2. Geef klanten een goed gevoel in plaats van een verzekering

Kennis is macht, ging lange tijd op voor de beste adviseurs. Zij wisten waar je moest zijn voor het verzekeren van een rieten dak of welke maatschappij de beste voorwaarden hanteert. Maar die tijd is voorbij. De écht machtigen kiezen er juist voor hun unieke kennis of ervaringen te delen. Want het feit dát ze het delen, is belangrijker dan de illusie van het bezitten. En juist dat spreekt klanten aan. Maar wat maakt dan anno nu wél een goede adviseur? Niet langer kennis, maar klantgerichte vaardigheden. De adviseur die in staat is zijn/haar klant een goed gevoel te geven van begin tot eind door aandacht, het stellen van open- en dieptevragen en het beantwoorden van koopmotieven, heeft de toekomst.


3. Word of werf een people manager

Top-down, resultaatgericht, prestatiedruk en weinig empathie. Zomaar een paar steekwoorden die de cultuur op een gemiddeld assurantiekantoor omschrijven. Helaas, maar waar. Op het gebied van people management loopt de assurantiebranche behoorlijk wat jaren achter. Het is daarom nu tijd hier verandering in te brengen om ervoor te zorgen dat mensen bij je willen (blijven) werken. En is ook de weg naar meer initiatief en verantwoordelijkheid op de werkvloer. Geef mensen ruimte, vraag wat ze belangrijk vinden, investeer in relaties en nieuwe vaardigheden en laat mensen fouten maken. Hierdoor zal je zien dat je de aankomende 5 jaar meer uit je mensen haalt en niet alleen de kar hoeft blijven trekken.


-Marije Reniers

Communicatie & Training voor het Assurantiekantoor


PS: Wil jij aan de slag met de kleur van jouw assurantiekantoor? Schrijf je dan hier in voor 1 x per maand gratis communicatie advies in jouw mailbox.

0 comments

Recent Posts

See All