Medewerkers willen/durven niet naar kantoor. En nu?

Sinds maandag 25 mei ben ik weer en route en aan het trainen en coachen bij assurantiekantoren. Klantgericht schrijven, Commerciële Vaardigheden en Social Media trainingen zijn weer aan de orde van de dag. Een aangename afwisseling na drie maanden van thuiswerken. Zowel voor mij als de medewerkers van assurantiekantoren. Maar wat blijkt? Bijna al mijn klanten kampen in 'het nieuwe normaal' met één of meerdere werknemers die niet naar kantoor willen komen. Herken jij dit ook? Drie tips hoe je hiermee omgaat en zorgt voor een soepele overgang.


1. Niet oordelen, maar vragen stellen

Na drie maanden van onzekerheid en al je medewerkers thuis, ontwikkelt zich 'het nieuwe normaal'. En voel jij - als ondernemer - de energie weer terugkomen. De telefoon gaat steeds vaker en klanten geven zelfs aan weer op afspraak te willen komen. Yes! Voor jou betekent dit: zaken doen. Maar daar heb je dan wel je medewerkers voor nodig. Ik kan me in deze situatie dan ook erg goed voorstellen dat het een domper is als medewerkers niet naar kantoor willen óf durven komen. Bijt in deze gevallen even op je tong en toon begrip voor de situatie. Ga vervolgens op zoek naar het 'waarom' van dit niet willen en/of niet durven. Daar ligt namelijk de oplossing en de richting van een concessie. Want wat als je alle bezwaren wegneemt en een veilige werkplek kunt garanderen? Hoogstwaarschijnlijk is iemand dan zo weer (deels) op kantoor.







2. Geef verantwoordelijkheid en vraag om een voorstel

Ok, iemand wilt niet naar kantoor, omdat hij/zij afhankelijk is van het Openbaar Vervoer en zich daar niet prettig in voelt. Aan de andere kant: het werk vraagt om bezetting op kantoor. Wat mag/ kan dan wel en niet. Wie heeft er gelijk? De meeste assurantieondernemers schieten nu in de actiestand en gaan op zoek naar munitie. Wat staat er in het contract em wat mag ik eisen. Stop, zo ver is het nog lang niet! Zet die aap eerst op de schouder van de werknemer. Hoe ziet hij/zij dit in het licht van zijn verantwoordelijkheden én veiligheid? En vraag om een plan met een voorstel met daarin hoe wél in plaats van hoe niet. Daarmee geef je verantwoordelijkheid en kan jij een inhoudelijk tegenvoorstel doen. Hierdoor voelen beide partijen zich serieus genomen en toets en ontwikkel je meteen iemand zijn onderhandelingsvaardigheden. Win-win.


3. Eerste lijn, tweede lijn

Na het doorlopen van bovenstaande stappen, ben je tot een concessie gekomen. En zullen medewerkers thuis en op kantoor werken gaan combineren. Hoe verdeel je nu het werk en zorg je ervoor dat klanten de aandacht krijgen die je ze wilt geven? De oplossing hiervoor is: knip eerstelijns en tweedelijns werkzaamheden voor de time being op. Medewerkers op kantoor communiceren met klanten: live, telefonisch of per mail. Zo achterhalen zij emoties en motieven om op in te spelen. De medewerkers die werken vanuit huis krijgen de taak om alle offertes, voorstellen, aanvragen en verslagen uit te werken. Dit is de tweede lijn. Door de rust en focus thuis, kunnen zij hierin waarde bieden en kwaliteit leveren. De medewerkers op kantoor pakken dit vervolgens weer over en communiceren vanuit de eerste lijn met klanten. Whalla: iedereen in zijn kracht!


Ik wil dit artikel eindigen met een persoonlijke noot. Ondanks dat er steeds meer deuren open gaan, leven er nog steeds veel emoties. Bij ondernemers en bij werknemers. Houd hier rekening mee en toon wat extra begrip en compassie voor elkaar. Weet dat ondernemers zorgen hebben over hun omzetverlies en de doorlopende kosten. En verplaats je in een werknemer die bang is om ziek te worden of om iemand anders te besmetten. Vind oplossingen met elkaar én neem verantwoordelijkheid. Dan komen we een heel eind! Goede zaken en blijf gezond.


Ik wil ook onderscheidend communiceren met mijn medewerkers

Herken je jezelf in de uitspraak: 'daar ben ik niet goed in', maar hecht je wél veel waarde aan je personeel? En vind je het daarom belangrijk om onderscheidend te communiceren. Zodat duidelijkheid en verantwoordelijkheid hand in hand gaan.

Ik help je graag groeien!

Ben je benieuwd naar wat ik voor jou kan betekenen of geïnteresseerd in een samenwerking? Contact me via welkom@marijereniers.nl of 06 - 41 07 62 10.


Graag tot snel,

Marije Reniers

Trainer en Coach voor het Assurantiekantoor


PS: Ik deel elke laatste woensdag van de maand tips over het groeien in identiteit, zichtbaarheid en klantcommunicatie voor het assurantiekantoor. Wil je die ontvangen? Schrijf je nu in via deze link.


  • White LinkedIn Icon