Een Tagline: laat weten wat je te bieden hebt!

Wat is nu weer een tagline hoor ik je denken. En waarom heb ik die als assurantiekantoor of financieel adviseur nodig? En is dit dan hetzelfde of iets anders dan een slogan, elevator pitch of marketingboodschap? Ik leg je dit met veel plezier hieronder uit. Voor nu moet je weten: een tagline informeert jouw doelgroep over wat je doet én wat je hen te bieden hebt. Zodat zij zelf de beslissing kunnen maken: zit ik hier goed? En wil ik hier 'naar binnen'?


In één zin wat je te bieden hebt

Een tagline is een toevoeging op je naam en logo én dus iets anders dan alle hierboven genoemde voorbeelden. Een tagline is absoluut geen slogan, want dan sla je de plank volledig mis. Met een tagline vat je in één zin samen wat jouw bedrijf te bieden heeft. Jouw doelgroep moet hierdoor direct (online) weten wat ze aan je hebben. Dit is niet het doel en de boodschap van een slogan. Dit is vaak een rijmpje van twee zinnen met een beeldgrap over jouw diensten. Met als doel: sympathie van je doelgroep. Kortom: een heel andere insteek.


Wat kan een tagline voor jouw kantoor betekenen?

De assurantiebranche kenmerkt zich door namen als: Ruijter Assurantiën, Van den Broek Verzekeringen en Belten Advies. Heel traditioneel en niets mis mee. Behalve dan dat het niets zegt over wat jouw kantoor doet en specialist in is. Hier biedt een tagline uitkomst. Want die zet je onder je naam en logo en communiceert de kern van wat je doet. Dus niet: Ruijter Assurantiën, voor al uw verzekeringen, hypotheken en financieel advies. Maar wel: Van den Broek Verzekeringen, van camping tot hotel: uw gastvrijheid in zekere handen. Zie je het verschil?


Voorbeelden

Er zijn veel bedrijven die een tagline gebruiken. Coolblue heeft een hele aansprekende vind ik zelf: 'Alles voor een glimlach'. Dat zegt niets over dat ze elektronica verkopen, maar wel over hoe ze dit doen. Coolblue is volgens eigen zeggen namelijk geen e-commerce bedrijf meer, maar een klantreisorganisatie die hét voorbeeld willen zijn op het gebied van klantgerichtheid. Ook zelf heb ik recent een tagline onder mijn bedrijfsnaam toegevoegd: Geeft meer kleur aan je assurantiekantoor. En verwoord hiermee mijn missie: meer kleur geven aan het zwart-wit imago van de assurantiebranche. Ik krijg hier leuke reacties op en zet mensen aan het denken over de kleur van hun kantoor.


Hoe stel ik een goede tagline op?

Nu is de beurt aan jou. Als directeur en/of eigenaar van Belten Advies weet niemand direct wat je doet. Zeker niet als mensen online op je website kijken en daar alleen lezen waar je in adviseert in plaats van voor wie en hoe. Ga daarom terug naar de tekentafel en onderzoek voor wie jullie iedere dag aan het werk zijn. En daarnaast hoe jullie waarde bieden aan jullie klanten. De truc is dan om dit in één zin, jouw tagline, te vatten. Waarmee je vervolgens onderscheidend communiceert en meteen aan de voorkant jouw ideale klanten aanspreekt en binnen trekt.

Weinig moeite, groot plezier. Wat wil je nog meer?


Dat lukt me niet zonder hulp

Wil je ook een tagline en jouw ideale klanten direct aanspreken? Maar mis je de expertise of passie hiervoor?

Ik help je graag groeien!

Ben je benieuwd naar wat ik voor jou kan betekenen of geïnteresseerd in een samenwerking? Contact me via welkom@marijereniers.nl of 06 41 07 62 10.


Graag tot snel,

- Marije Reniers

Trainer en Coach voor het Assurantiekantoor


PS: Ik deel elke laatste woensdag van de maand tips over het groeien in identiteit, zichtbaarheid en klantcommunicatie. Wil je die ontvangen? Schrijf je nu in via deze link.

  • White LinkedIn Icon