Verspil geen geld aan sponsoring!

Updated: Nov 19

Het is actueler dan ooit. Je sponsort als assurantiekantoor de lokale voetbalclub. En komt daar in het weekend in gesprek met bestaande klanten en nieuwe relaties die je graag wilt verzekeren. Nu alles door Corona stil ligt, hangt jouw bord daar nu alleen maar bladeren te happen. En liggen de wedstrijdshirtjes met jouw logo bij Joost in de wastas. Ik kan me voorstellen dat je daarvan baalt en nadenkt over je investering. Natuurlijk ben je betrokken bij je cluppie, maar je kan iedere euro maar één keer uitgeven.


MarCom

En precies daar gaat dit artikel over. Niet over of dat je je zaterdag of zondag hobby moet opgeven of dat je de club niet langer moet steunen uit Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen perspectief. Maar wél over hoe je je marketingcommunicatie (MarCom) budget investeert. MarCom is een commerciële discipline en heeft als doel om leads (relaties met interesse in jouw business) aan te trekken. Als je dit succesvol doet, draagt iedere euro bij aan het werven van een nieuwe klant of een herhaalaankoop. Waarbij het de crux is om dit zo inzichtelijk mogelijk te maken, zodat je kunt sturen op dat wat werkt.


Resultaat

Je voelt mijn vraag al aankomen: Weet jij hoeveel je sponsoring per jaar oplevert? Aan leads én aan nieuwe klanten? Ik stel de vraag omdat ik in mijn praktijk dagelijks ervaar dat deze verhouding onvoldoende op het netvlies van assurantieondernemers staat. En dus dat zij onnodig geld weggooien. Ik weet namelijk zeker dat sponsoring niet de beste MarCom investering is voor veel assurantiekantoren. Maar dat dit een gewoonte is, niet beseffend dat het beter kan.


Maar hoe dan wel?

Voor assurantiekantoren en -ondernemers die zich hierin herkennen en ook ieder jaar, vanuit automatisme, kiezen voor de sponsoring van de lokale golfclub of een advertentie in het plaatselijke sufferdje, heb ik een praktisch model. Dit model 'de marketingzandloper' beschrijft een eenvoudige klantreis van 7 stappen. En helpt je om je MarCom budget af te stemmen op je commerciële doelen. Van boven naar beneden doorloopt een ideale klant 7 stappen:





De waarde van dit model, leg ik je uit aan de hand van onderstaand voorbeeld.


Voorbeeld

Stel je bent een assurantiekantoor met een heel groot lokaal netwerk. Je bent tweede generatie ondernemer en overal waar je komt, kennen mensen je en spreken ze je aan Dit vertaalt zich alleen niet in je portefeuille. Deze loopt de laatste jaren terug en je hebt veel één- en tweepost relaties. Je marketingmix moet daarom vooral gericht zijn op Vertrouwen winnen (stap 3) én op het stimuleren van Herhaalaankopen (stap 6). En niet op het verkrijgen van naamsbekendheid (stap 1), zoals bordsponsoring of shirtsponsoring bij de voetbal.


Marketingmix

Zoals het bovenstaande voorbeeld al aangeeft: een succesvolle marketingmix vraagt om een helder commercieel doel voor ogen. Het zou van deze ondernemer niet slim zijn om te investeren in de omvang van zijn netwerk, aangezien dit netwerk onvoldoende converteert naar klanten. In zijn geval is het zaak om te investeren in opvolging van zijn netwerk, zodat er een deel hiervan verder naar beneden zakt in de zandloper en dus klant wordt en blijft. Kortom: iedere (over)stap in de zandloper vraagt om een eigen aanpak en weloverwogen marketinginstrumenten. Welke dat zijn, deel ik graag met je in mijn Marketingzandloper 2.0 mét marketing instrumenten per stap in de klantreis. Download deze hier.


Ben wel benieuwd

Sponsor jij ook, maar geeft dat naast een goed gevoel en lokale betrokkenheid niet de verwachte resultaten?

Ik help je graag met de juiste marketingmix voor jouw doelstellingen.

Ben je benieuwd naar wat ik voor jou kan betekenen of geïnteresseerd in een samenwerking? Contact me via welkom@marijereniers.nl of 06 41 07 62 10.


Graag tot snel,

- Marije Reniers

Communicatie en Training voor het Assurantiekantoor


PS: Ik deel iedere maand tips over het groeien in identiteit, zichtbaarheid en klantcontact. Wil je die ontvangen? Schrijf je nu in op mijn nieuwsbrief.

  • White LinkedIn Icon