Hoe persoonlijker je nieuwsbrief hoe beter

Updated: Aug 19

Nog geen assurantiekantoor doet dit: een nieuwsbrief versturen uit naam van de adviseurs. Terwijl dit een heel persoonlijke manier is van klanten binden, boeien en behouden. Vooral omdat de gemiddelde praktijk van een assurantiekantoor gedomineerd wordt door het beantwoorden van vragen, doorvoeren van wijzigingen én het inkopen van diensten. Waardoor proactief relatiebeheer erbij inschiet.

Te druk

Wat ik vaak hoor en zie, is dat de agenda van financieel adviseurs in de binnen- én buitendienst gevuld is met reageren. Op klanten, op verzekeraars, op wederpartijen en op de interne organisatie. Hierdoor blijft er te weinig tijd over om proactief relaties te beheren. Met een aantal vervelende gevolgen: klanten die zich niet serieus genomen voelen, geen zicht op veranderende risico`s of erger nog: een voet tussen de deur van een concurrent. En als dit balletje eenmaal gaat rollen...


Nieuwsbrief

Dit is vrij eenvoudig te voorkomen. De oplossing is: verstuur een actuele, relevante en interactieve nieuwsbrief naar klanten. Waarmee je ze:

  • Informeert over waardevolle onderwerpen voor hun situatie,

  • Je ze betrekt bij de ins en outs van het kantoor,

  • En waarmee je ze aanzet tot actie.

Jij wilt namelijk van hen horen als zij: van plan zijn een nieuwe auto te gaan kopen, een zieke werknemer hebben, hun inventaris uitbreiden of een aanbod krijgen van een concurrent. Maar je hebt geen tijd én geen zesde zintuig om dit allemaal op te sporen.


Persoonlijke titel

Nog beter dan een ‘kantoornieuwsbrief‘ is er één uit naam van de adviseurs. Hierdoor ziet de nieuwsbrief van Marco er anders uit dan die van Olaf. Dit wordt concreet door: een persoonlijke inleiding, eigen contactgegevens en een eigen visie op het assurantie vak. Deze komt dichterbij en spreekt eigen klanten veel meer aan. Want zoals ik het zie: klanten kiezen voor een persoonlijke adviseur, het kantoor komt op de tweede plaats.

Kleur bekennen

Kantoren en adviseurs die op deze manier communiceren, bekennen in mijn ogen kleur én zijn onderscheidend. Een adviseur schrijft voortaan maandelijks iets over wat hem/haar bezighoudt, waar de vakantie naartoe gaat en doet een uitnodiging tot persoonlijk contact. Daarnaast bevat de nieuwsbrief relevante content. Afkomstig van verzekeraars of van de eigen afdeling marketing. Deze nieuwsbrief verschijnt in een vast ritme en creëert zo voorspelbaarheid bij klanten. Zij weten hierdoor dat belangrijke zaken via deze weg naar hen toekomt en krijgen elke keer weer een herinnering aan hun adviseur én financiële risico`s.


Voordelen e-mailmarketing

Het versturen van digitale mailings en nieuwsbrieven heeft in de afgelopen jaren een grote toevlucht genomen. Dit ten koste van het toesturen van marketing mailings per post. Communicatie per e-mail kent dan ook vele voordelen ten opzichte van offline communicatie. De grootste voordelen op een rij:

  • Het is een goedkoop kanaal: je hebt niet te maken met verzend-, verwerkings- of productiekosten. Je kan meer campagnes opzetten voor hetzelfde budget.

  • Het is een direct kanaal: e-mailcampagnes zijn snel en gemakkelijk op te stellen en te versturen. Ook is de responstijd erg kort. Door middel van opvolging kan je weer snel inspelen op deze respons.

  • Het is een meetbaar kanaal: de respons van e-mails is nauwkeurig te meten. Je kan gemakkelijk terugzien wie jouw e-mail heeft ontvangen, geopend en heeft doorgeklikt. Ook zijn foutmeldingen zo op te sporen.

En last but not least.

  • Het is een persoonlijk kanaal: je verhoogt gemakkelijk de respons van een online campagne door gebruik te maken van persoonlijke elementen. Zo blijkt in de praktijk de respons op een e-mailing met wel 50 procent toe te nemen wanneer deze gepersonaliseerd is.

En dat is precies waarom ik een grote slagingskans zie voor nieuwsbrieven vanuit adviseurs. Naast alle bovenstaande voordelen, biedt het adviseurs een nieuwe routine om klanten te bedienen. Naast bellen en bezoeken, schrijven ze hun klanten hiermee rechtstreeks aan. Waardoor vaste patronen worden doorbroken en nieuwe vaardigheden ontstaan.


Kortom: geen stilstand, maar schrijfplezier!


Dat lukt me niet zonder hulp

Wil jij na het lezen van deze blog ook starten met een nieuwsbrief of deze verder personaliseren voor meer resultaat? Maar voelt dat buiten je comfort?

Ik help je graag groeien!

Ben je benieuwd naar wat ik voor jou kan betekenen of geïnteresseerd in een samenwerking? Contact me via welkom@marijereniers.nl of 06 41 07 62 10.


Graag tot snel,

- Marije Reniers

Trainer en Coach voor het Assurantiekantoor


PS: Ik deel elke laatste woensdag van de maand tips over het groeien in identiteit, zichtbaarheid en klantcommunicatie. Wil je die ontvangen? Schrijf je nu in via deze link.


  • White LinkedIn Icon