Mijn meest persoonlijke verhaal ooit

Updated: Feb 19

Het zat er altijd al in: communicatie. Verbaal en non-verbaal. Als klein meisje wond ik volwassenen om mijn vinger met mijn grote ogen. En als puber debatteerde ik in de middelbare school versie van het Lagerhuis. Van mijn zus moest ik om die reden altijd haar vriendjes bellen. En ik kletste me uit iedere situatie. Met of zonder leugentje om eigen bestwil. Hoe communicatie kwam, ging en uiteindelijk mijn passie werd, lees je hier onder.


Tóch niet mijn ding

Lang was ik onbewust bekwaam van dit talent. Totdat ik een studierichting moest kiezen na mijn middelbare school. Mijn ouders en leraren adviseerden me hier iets mee te doen. En dus koos ik voor de opleiding Communicatiemanagement. Blij was ik dat ik op 21- jarige leeftijd een hbo-opleiding op zak had. Maar wat ik nu wilde worden of zijn met deze bachelor: geen idee. Communicatie leek toch niet mijn ding.


Kansen voor vakidioten

Jaren van werken in de praktijk volgden. Niet als specialist in communicatie, maar gewoon met mijn gezonde verstand. Ik volgde een post-bachelor in bedrijfskunde en werkte in credit management, als PA, manager backoffice en in marketing & sales. Met als rode draad: altijd tussen de vakinhoudelijke adviseurs. En juist hier viel het kwartje: communicatie is écht een vak. Want excelleren gaat niet alleen over de inhoud, maar ook over het overbrengen ervan. En wat liggen daar een hoop kansen voor vakidioten!


Oude liefde roest niet

Toen ik dat inzag opende mijn hart zich weer voor communicatie. En zag een oude liefde uit het stof herrijzen. Dit kan ik dus aan anderen leren! Te beginnen in mijn huidige werkveld: verzekeringen. Ik begon met het trainen van assurantiekantoren en bezocht grote en kleine kantoren. Ik leerde adviseurs open vragen stellen, koopmotieven achterhalen en klantgericht argumenteren. Maar daar bleef het niet bij. Ook op kantoor niveau was er aandacht nodig voor communicatie. Want wat ik aantrof was droevig. De tientallen kantoren die ik trainde, leken allemaal op elkaar. Zonder dat ze er erg in hadden.


Hier en nu

En precies daar begon het huidige hoofdstuk van mijn leven in communicatie. Ik heb er mijn missie van gemaakt om meer kleur te geven aan het zwart-wit imago van de assurantiebranche. En help assurantiekantoren groeien in identiteit, zichtbaarheid en klantcontact. Ik wil hiermee de impact van vakinhoudelijke adviseurs – in assurantiën – vergroten door hen te verrijken met de kracht van communicatie. Dat doe ik als zelfstandig ondernemer om het beste van twee werelden te kunnen combineren: een betekenisvolle baan en mijn gezin. Door zelf te bepalen wanneer ik werk en wanneer ik er voor mijn gezin ben, ervaar ik een grote mate van vrijheid en geluk. Tegelijkertijd blijf ik leren en mezelf ontwikkelen in alle rollen die ik heb en weet ik één ding zeker: ik creëer de beste versie van mezelf.


En dat gun ik jou ook!


-Marije Reniers

Communicatie & Training voor het Assurantiekantoor


PS: Wil jij aan de slag met de kleur van jouw assurantiekantoor? Schrijf je dan hier in voor 1 x per maand gratis communicatie advies in jouw mailbox.

0 comments

Recent Posts

See All