Niet online zichtbaar? Een gemiste kans

Updated: Feb 19

Financieel dienstverleners, waaronder assurantiekantoren, zijn zichzelf opnieuw aan het uitvinden. Door nieuwe toetreders, direct contact tussen verzekeraars en eindklanten en de economische meewind veranderen traditionele waarden in de branche. Klantenbinding wordt steeds belangrijker. Door bij het oude te blijven en niet proactief in gesprek te gaan met jouw klanten, weet je zeker dat je wordt ingehaald. Het is dan niet meer de vraag óf, maar wanneer. Consumenten en zakelijke inkopers oriënteren zich steeds meer online. Zelfs meer dan 75% van de B2B inkopers gaat online via content op zoek naar een leverancier. Wat zonde als je daar dan niet bent. Helemaal als jij de beste partij voor deze klant bent!


LinkedIn training voor financieel adviseurs

Een gemiste kans, vinden Mieke Verhoef, online contentstrateeg & tekstschrijver, en ik. Wij zien te weinig financieel adviseurs zichzelf actief presenteren op LinkedIn. Veel berichten bevatten standaard artikelen van verzekeraars, vacatures of het bezoek aan een evenement. Ofwel: weinig waarde voor klanten die zich online oriënteren op een financiële oplossing. Dus staken wij de koppen bij elkaar om een training te ontwikkelen die financieel adviseurs écht zou verrijken. Met als doel: online vindbaar- en zichtbaarheid door het gebruik van LinkedIn. Met alles wat er te leren valt op dit gebied, kwamen we op een training van twee dagen. Met op dag 1: het ontwikkelen van een persoonlijke LinkedInstrategie, waardoor je met de juiste inspanningen (nieuwe) klanten bindt, boeit en behoudt. En op dag 2: het creëren van een contentstrategie. Met als resultaat een aanvalsplan voor een kwartaal met updates, artikelen en andere waardevolle content.

Dag 1: een persoonlijke LinkedInstrategie

Na enigszins leuren en sleuren meldden zich zes adviseurs aan voor de training op 16 en 23 januari 2020. Ook gaven wij twee wildcards weg aan leergierige financials om meer effect te bereiken. Succes is immers geen schaars goed. Acht adviseurs gingen op reis en ontdekten hoe LinkedIn voor hun persoonlijke doelstellingen kan werken. Een effectieve LinkedInstrategie bestaat uit vier stappen:

1) een commercieel aantrekkelijk profiel,

2) het bouwen aan een kwalitatief netwerk,

3) structureel waardevolle content delen en

4) warme 1 op 1 relaties bouwen en converteren.

Zelfs de grootste twijfelaar, die sceptisch was over het gebruik van

Social Media, was enthousiast. En gaat voortaan 30 minuten per dag met LinkedIn aan de slag.


Dag 2: een online contenstrategie vanuit je kern

Zonder content, geen social selling. Door middel van updates, artikelen en reacties op LinkedIn ben je zichtbaar voor je netwerk. Laat zien wie je bent en wat je te bieden hebt, is het devies. Maar hoe doe je dat? Mieke leerde de groep adviseurs om een held te zijn voor hun klanten. En te denken en werken vanuit een DNA paspoort van waarden en oprechte intenties. De kern hiervan komt vanuit je -STE. Zo is Volvo de veiligSTE, Coolblue de verrassendSTE en Rabobank de coöperatiefSTE. De adviseurs gingen in de actie modus en kwamen op: de duidelijkSTE, de toegewijdSTE en laagdrempeligSTE. Mooie resultaten voor een dag hard, en vaak buiten de comfort-zone, werken.



‘Het waren twee prachtige dagen’,

Wat ben ik blij dat mijn concurrent hier niet is’ en

Zes van de zeven belemmerende overtuigingen kan ik wegstrepen’ waren zo maar drie reacties van de aanwezige deelnemers. Acht financieel adviseurs weten nu precies hoe ze online vind- en zichtbaar kunnen zijn voor hun nieuwe en bestaande klanten. En namen hiermee de stap om op onderzoek te gaan buiten de gebaande paden.


Chapeau!


Wie volgt?

Werk je op een assurantiekantoor?

Of ben jij een financieel adviseur en wil je ook online in beweging komen?

Ik help je daar graag mee! Bij jou op kantoor, met onze open-training of op verzoek persoonlijk.

Voor meer informatie neem contact met me op voor de mogelijkheden en/of geplande trainingen. Via welkom@marijereniers.nl of 06 41 07 62 10.


Graag tot snel,

Marije Reniers


PS: Ik deel elke laatste woensdag van de maand tips over het groeien in identiteit, klantvaardigheden en resultaten voor het assurantiekantoor. Wil je die ontvangen? Schrijf je nu in via deze link.




  • White LinkedIn Icon