Meer vrouwelijkheid in assurantiën

Afgelopen weekend. Na dagen aan de buis te zijn gekluisterd. Was het moment daar. Genoeg kiesmannen voor het Democratische kamp. Blijdschap en opluchting volgde. Want: weer aandacht voor het milieu akkoord, internationale betrekkingen en een vrouw als vice president. Met name dat laatste deed iets met me. En daar speelde Kamala Harris ook mooi op in met haar woorden “ieder klein meisje moet vanaf vandaag weer de mogelijkheid krijgen om alles te worden wat ze wil”. Na het horen van haar speech, gingen mijn handen de lucht in. En werd de inspiratie voor dit artikel geboren. Want ook de assurantiebranche kan meer vrouwelijkheid gebruiken.


Balans

Ik schrijf met nadruk vrouwelijkheid, omdat ik niet het aantal vrouwen in de assurantiebranche bedoel. Kijk maar eens naar de backoffice van een gemiddeld financieel advies kantoor. Deze bestaat voor 80% uit vrouwen. Maar ondanks deze overhand, zegt dit niets over de heersende cultuur. De masculiene eigenschappen torenen hoog boven de feminiene eigenschappen uit. Met als gevolg dat de assurantiebranche een conservatief imago heeft. Ik pleit daarom voor een betere balans tussen masculiene en feminiene eigenschappen in de assurantiebranche.


Mijn missie

Met een frisse blik. Meer kleur geven aan het zwart-wit imago van de assurantiebranche. Dat is mijn missie. Dat is in veel gevallen geen bedevaartstocht, maar een kruistocht in spijkerrok. Ik zet vraagtekens bij bestaande gebruiken en schop (zachtjes) tegen heilige huisjes aan om meer aandacht te vragen voor ontwikkeling binnen de branche. Want de praktijk bestaat naar mijn mening nog te vaak uit: een top-down benadering, resultaatgerichte aanpak, het recht van de sterkste en ‘vertrouwen is goed, maar controle is beter’.


Vrijheid

Wie daar vaak het meeste last van heeft, is de assurantieondernemer of -directeur zelf. Hij heeft nooit rust, want heeft een afhankelijke organisatie om zichzelf heen gebouwd. Als hij geen initiatief neemt, met ideeën komt of salarisverhoging geeft, gebeurt er niks. Want de mensen zijn gewend dat zij volgen en dienstbaar moeten zijn in reactie op hun leider. En dit wordt een steeds grotere frustratie van assurantieondernemers. Zij willen volgens eigen zeggen meer ‘afstand en vrijheid’ van de dagelijkse routine op kantoor. Zoeken een methode waardoor medewerkers ‘meer initiatief nemen’. En vragen zich af hoe ze ‘klanten en medewerkers kunnen aantrekken’ zonder te sturen op de input.


Alleen ga je sneller, samen kom je verder

En juist op deze vragen is het antwoord: vrouwelijkheid. In plaats van top-down werkt de feminiene aanpak bottom-up. Dat betekent: zoveel mogelijk verantwoordelijkheden laag in de organisatie leggen, waardoor medewerkers onafhankelijk kunnen werken. Hierin staan verbinding, samenwerken, luisteren, betrokkenheid, ontwikkeling van mensen, positieve feedback en erkenning centraal. En ligt de focus niet op de (financiële- of verzekerings) inhoud, maar op mensen en hun ontwikkeling op het gebied van kennis en vaardigheden.


Ben jij als eindverantwoordelijke van een assurantiekantoor nu ook bezig met verandering? Met als doel: meer afstand tot de dagelijkse business en meer verantwoordelijkheid bij medewerkers? Ga dan op zoek naar je vrouwelijke kant. Laat onderstaand lijstje je hierin inspireren en kies voor kleur!


-Marije Reniers

Communicatie & Training voor het Assurantiekantoor


PS: Ik deel elke laatste donderdag van de maand tips over het groeien in identiteit, zichtbaarheid en klantcontact. Wil je die ontvangen? Schrijf je nu in via deze link.


0 comments

Recent Posts

See All
  • White LinkedIn Icon