Zo pitch jij jouw waarde (op vakantie)

Als je bij een assurantiekantoor werkt, kan iedereen in potentie jouw klant zijn. Zodra iemand dus op de camping, aan de bar of bij het meer op 1,5 meter aan je vraagt: wat doe je? Wil je een strak verhaal hebben over waar je werkt, voor wie en met welk resultaat. Waardoor je jouw buurman op vakantie – die toevallig ondernemer is – met passie kunt vertellen over hoe jouw kantoor ondernemers zoals hij helpt met het nemen en afdekken van risico’s. Met als resultaat: een boeiend gesprek en misschien wel een lead voor de business.


Een sprankel

Ze zijn er volop! Assurantieondernemers en -adviseurs die met passie vertellen over hun vak. En daarbij een sprankel in hun ogen krijgen. Ik vind dat prachtig: adviseurs die trots zijn op wat ze doen en bereiken. En wil hen daarom (verder) helpen om hun pitch strakker en aansprekender te maken. Zodat zij meer prospects weten te raken met hun verhaal.


Marketingboodschap

Een goede marketingboodschap is één van de belangrijkste marketinginstrumenten van een assurantiekantoor. Ook wel bekend als 'elevator pitch' waarmee je in 10 seconden de interesse van jouw betreffende buurman probeert te wekken. En deze pitch gaat niet over jouw functie (senior accountmanager) of jouw rol (ik ben de schakel tussen verzekeraars en onze klanten).


De ideale boodschap

Jouw buurman is namelijk niet geïnteresseerd in jouw functie, rol en het proces dat je doorloopt. Maar waarin dan wel? Hij wil van je weten hoe je hem kan helpen. Jouw expertise wordt interessant als dit hem iets oplevert. En dat is dus precies de truc van een goede marketingboodschap of elevator pitch: benoemen wie je helpt bij het oplossen van welk probleem en hoe.

Jouw ideale boodschap bestaat daarom uit vier elementen:

  • wie je helpt met jouw oplossing (het soort klanten op wie je je richt)

  • het probleem waar jij jouw oplossing voor hebt

  • de oplossing die je daarvoor hebt

  • wat jouw oplossing oplevert

Hierbij een voorbeeld van een goede marketingboodschap van een assurantieadviseur in transport:

  • ‘Ik adviseer transportbedrijven en eigen rijders (wie) die worstelen met wat ze wel en niet moeten verzekeren (probleem) met het in kaart brengen en afdekken van hun financiële risico`s (oplossing) waardoor zij zich kunnen richten op het veilig vervoeren van hun vracht van A naar B (resultaat).’

Nu jij! Wat is jouw marketingboodschap? Experimenteer ermee en ervaar deze zomer hoe de reacties zijn!


Dat lukt me niet zonder hulp

Wil je ook een strakke én aansprekende pitch voor potentiële klanten? Maar vind je het lastig deze zelf te bedenken en over te brengen?

Ik help je graag groeien!

Ben je benieuwd naar wat ik voor jou kan betekenen of geïnteresseerd in een samenwerking? Contact me via welkom@marijereniers.nl of 06 41 07 62 10.


Graag tot snel,

- Marije Reniers

Trainer en Coach voor het Assurantiekantoor


PS: Ik deel elke laatste woensdag van de maand tips over het groeien in identiteit, zichtbaarheid en klantcommunicatie. Wil je die ontvangen? Schrijf je nu in via deze link.

  • White LinkedIn Icon